Terugkijken en vooruitzien: de jaren '20

MB2010 VErbindinGCoverLQHerfstnummer VErbindinG

In zijn editoriaal neemt einderedacteur Karel Buntinx ons mee terug naar de jaren ‘20. Uiteraard niet van deze eeuw – de jaren ‘20 zijn nog maar net begonnen, maar naar dezelfde periode in de twintigste eeuw. En wat blijkt: er zijn heel wat parallellen met honderd jaar geleden. Het was de tijd van de Spaanse griep, een virus dat de wereld teisterde. De vergelijking met het huidige Coronavirus is snel gemaakt. Maar er is meer: in de nasleep van de Eerste Wereldoorlog waren er nog talloze vluchtelingen. Door de verschillende conflicten die we nu op een aantal plaatsen in de wereld meemaken, is er opnieuw een enorme vluchtelingenstroom. Een eeuw geleden voorspelde men een economische opleving; ook nu gaat men er van uit dat – eens Corona overwonnen is – het tij gaat keren. De woelige jaren ‘20 van de vorige eeuw werden gekenmerkt door het openbreken van morele gewoontes; een soortgelijke shift zien we in het huidige decennium …

Lees meer

What’s UP?

LogoUPEenAndereKijkBlauwHet medianetwerk.vlaanderen bundelt christelijke initiatieven op het vlak van de media. Maar niet alleen bestaande activiteiten vinden een plaats op dit platform, soms ontstaan er ook nieuwe ideeën binnen het netwerk. Vanuit het verlangen om het ‘video-aspect’ verder uit te werken, ontstond het idee ‘UP’. Kort en goed: UP verwijst naar boven, en de ondertitel ‘Een andere Kijk’ maakt duidelijk dat UP een alternatief aanbod heeft. Drijvende kracht achter het initiatief is Frederik Van Herterijck, die graag uitlegt wat UP is en wat het aanbod is ...

Wat is UP?
“UP is een platform dat films, tv-programmas, tv-series, muziekvideos en podcasts wil aanbieden met een andere Kijk op de wereld dan wordt aangeboden bij de grote reguliere mediaspelers. Anders gezegd: een Netflix-achtige omgeving met inspirerende, opbouwende en hoopvolle mediacontent met een duidelijke link naar de christelijke waarden en geloof. Op die manier hopen we de boodschap van God van de Bijbel in het medialandschap te doen horen. Die krijgt de dag van vandaag minder en minder aandacht en wordt gemarginaliseerd. Met UP willen we Zijn boodschap en waarden laten weerklinken in de hedendaagse media, en dat in een omgeving waar je 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht kan.”

Lees meer

Fakkeldragers

MB2005 TorchlightersBannerAchter de schermen wordt er bij UP hard gewerkt om de volledige serie ‘Fakkeldragers’ (over geloofshelden) gratis online te plaatsen. Het zijn animatiefilms van elk ongeveer 30 minuten die het leven van mannen en vrouwen uit de geschiedenis van de kerk. Het zijn waargebeurde verhalen die in een tekenfilm zijn uitgebeeld. Ze zijn oorspronkelijk voor kinderen gemaakt, maar ook voor volwassenen interessant. De video’s zijn een vertaling van de materialen die werden ontwikkeld door The Torchlighters – Heroes of Faith.

Momenteel kunnen de volgende afleveringen al bekeken worden:

Lees meer

Extra 'Corona-editie' VErbindinG

VErbinding2004 VoorwoordCoverHet Coronavirus heeft heel wat teweeg gebracht in onze maatschappij. Op het vlak van de volksgezondheid heeft het een ware ravage aangericht en de samenleving heeft een totaal ander aanzicht gekregen. Tegelijk is het een bron van creativiteit geworden. Een onuitputtelijke voorraad inventiviteit werd door de bevolking aangewend. De redactie van VErbindinG, het tijdschrift van de Vrije Evangelische Gemeenten, liet zich inspireren om een ‘extra editie’ – in de vorm van een blog – te laten verschijnen. Om gemeenteleden een hart onder de riem te steken, om anderen nieuwe inzichten aan te reiken, maar bovenal – zoals de naam van het tijdschrift al zegt: te verbinden.

Lees meer

Een clown leert lachen …

WW2001bCoverLQWegwijzer heeft waarschijnlijk nog nooit zo lang bij de drukker gelegen als dit keer. Dat is zeker niet de schuld van de man die iedere drie maanden zorgt dat het werk van de redactieleden in duizenden exemplaren op papier verschijnt. Het was het Coronavirus dat de productie van Wegwijzer in het honderd liep. Net zoals er zoveel andere zaken verkeerd liepen door de crisis. Het blad was weliswaar gedrukt, maar kon door de maatregelen niet verdeeld worden. Inmiddels is de distributie wel in volle gang. We zullen maar zeggen dat het magazine een paar maanden heeft liggen ‘rijpen’. Alhoewel we moeten toegeven dat een aantal artikelen intussen een beetje ‘over datum’ zijn – maar nog altijd de moeite waard om te lezen. Een greep uit de teksten …

Christenen vinden de Bijbel heel belangrijk, maar ze krijgen ook vaak kritiek op het boek dat ze koesteren. Dikwijls wordt beweerd dat de Bijbel vol tegenstrijdigheden staat en daarom niet waar kan zijn.

Lees meer

Pandemic

MB2005 PandemicUPActeur Tom Hanks behoort medisch gezien tot een risicogroep en zou dus zeker niet met het Coronavirus in aanraking mogen komen. Toch gebeurde het, toen hij en zijn vrouw voor filmopnamen in Australië waren. Ze hadden het beroemde en overbevolkte Bondi-strand bezocht, een plaats die kort daarna bekend zou worden vanwege het hoge aantal besmettingen. Binnen enkele dagen zou een ongeziene vijand een aanslag op zijn leven plegen …

Lees meer

Plannen voor Unplanned


MB2004 Unplanned01Vertoon zelf de unieke film

Het minste dat je over de film ‘Unplanned’ kunt zeggen, is dat die heel uiteenlopende reacties oplevert. In sommige landen werd de film een groot succes, in andere landen, vooral in Europa, werd die op ruime schaal geboycot. Uiteraard heeft dat te maken met het centrale thema van de film: abortus. Unplanned draagt een duidelijke ‘pro-life’ boodschap, en in een landen waar abortus ruim is toegelaten en algemeen aanvaard is, wordt die niet op prijs gesteld. Na een uitverkochte première in de UGC-cinema van Antwerpen, namen maar weinig bioscopen de film in hun programmatie op (ook toen de cinema’s nog open waren). Vertoning wordt nu vaak in een alternatief circuit gedaan. Via het medianetwerk.vlaanderen, en in het bijzonder een van de partners – UP – wordt de film beschikbaar gemaakt om te draaien in evangelische kerken.

Lees meer