Melk & Honing – advertentie geweigerd door facebook
De TWR-podcast Melk & Honing brengt al enkele jaren ‘geloofsgesprekken aan de keukentafel’ en maakt daar ook regelmatig reclame voor via facebook. Echter, die gesprekken zouden beter alleen maar over koetjes en kalfjes gaan, want de advertentie voor de nieuwste aflevering werd geweigerd door het social media bedrijf. De uitzending was een gesprek met Peter De Langhe van JIL, Jongeren Info Life. Die organisatie richt zich op hulp aan meisjes en vrouwen die ongepland zwanger zijn. De link die in dat geval naar zwangerschapsafbreking kon worden gemaakt – en het vermoeden dat er banden zouden kunnen zijn met de ‘pro-life-beweging’, speelde wellicht mee in de beslissing van facebook om er geen promotie voor te maken. Eenmaal dat het woord ‘abortus’ uit de tekst was geschrapt, werd de advertentie wel aanvaard.
Peter De Langhe is wel gewend aan negatieve reacties en geweigerde advertenties. Vijf jaar geleden voerde JIL een campagne waarbij in het Antwerpse openbaar vervoer een poster te zien was met de tekst: ‘Zwanger, wat nu?’ en de contactgegevens van JIL. Geen enkele oproep tegen abortus of iets dergelijks. Niettemin publiceerde De Morgen een artikel waarin fel van leer werd getrokken tegen de organisatie en de actie als een ‘omstreden anti-abortuscampagne’ werd omschreven: “Op de site staat ook veel informatie wie een abortus overweegt, en dan vooral over de risico’s van een zwangerschapsonderbreking.