Sta op en Schitter
Zonder licht is er geen leven. Daarom is het van belang klaarheid te brengen in een donkere wereld en te schitteren. Dat is een unieke taak voor christenen, die het Licht van de Wereld kennen. Anja Roeygens uit Brugge produceert voor TWR de podcast ‘Sta op en Schitter’, speciaal bedoeld voor christenvrouwen. Ze wil hen als christen, moeder en echtgenote aansporen om op te staan en te schitteren: “We zijn niet gemaakt om in Gods Koninkrijk stil te zitten en niets te doen, maar om op te staan en dienstbaar te zijn. Als gevolg zullen we schitteren in de wereld.”
Lees meer
Naar Kerst met Karel
Overdenkingen van komst tot wederkomst
In veel kerken wordt tijdens de vier zondagen voor kerst stilgestaan bij het komende feest. Het is de adventsperiode, waarin we speciaal nadenken over de komst van Christus naar de aarde. Het doet ons nadenken over de betekenis van de geboorte van de Messias, een keerpunt in de geschiedenis van de mensheid. Dit jaar kroop Karel Buntinx in zijn (digitale) pen en schreef een hele reeks gedachten rond advent op. Ontdek samen met hem het bijzondere van deze tijd.
In de reeks passeren heel wat mensen de revue. Natuurlijk Maria, de jonge vrouw die van een engel te horen kreeg dat ze de moeder zou worden van de Messias. Jozef, haar aanstaande man die in alle bescheidenheid op de achtergrond blijft, en toch belangrijk is in het verhaal. Elisabet en haar man Zacharia, een kinderloos koppel dat toch nog vader en moeder zou worden van Johannes. Ze hebben één ding gemeenschappelijk: het geloof dat God aan Zijn volk een Redder zal sturen. Maar als de Gezalfde dan werkelijk komt, kunnen ze het nauwelijks geloven ...
Lees meer
Melk & Honing – advertentie geweigerd door facebook
De TWR-podcast Melk & Honing brengt al enkele jaren ‘geloofsgesprekken aan de keukentafel’ en maakt daar ook regelmatig reclame voor via facebook. Echter, die gesprekken zouden beter alleen maar over koetjes en kalfjes gaan, want de advertentie voor de nieuwste aflevering werd geweigerd door het social media bedrijf. De uitzending was een gesprek met Peter De Langhe van JIL, Jongeren Info Life. Die organisatie richt zich op hulp aan meisjes en vrouwen die ongepland zwanger zijn. De link die in dat geval naar zwangerschapsafbreking kon worden gemaakt – en het vermoeden dat er banden zouden kunnen zijn met de ‘pro-life-beweging’, speelde wellicht mee in de beslissing van facebook om er geen promotie voor te maken. Eenmaal dat het woord ‘abortus’ uit de tekst was geschrapt, werd de advertentie wel aanvaard.
Peter De Langhe is wel gewend aan negatieve reacties en geweigerde advertenties. Vijf jaar geleden voerde JIL een campagne waarbij in het Antwerpse openbaar vervoer een poster te zien was met de tekst: ‘Zwanger, wat nu?’ en de contactgegevens van JIL. Geen enkele oproep tegen abortus of iets dergelijks. Niettemin publiceerde De Morgen een artikel waarin fel van leer werd getrokken tegen de organisatie en de actie als een ‘omstreden anti-abortuscampagne’ werd omschreven: “Op de site staat ook veel informatie wie een abortus overweegt, en dan vooral over de risico’s van een zwangerschapsonderbreking.
Lees meer